Charlie


  Jacobin ja Nessien suhde oli läheisempi kuin olin tajunnutkaan.

  Tuijotin pimeää taivasta keittiön pöydän äärellä kahvikuppi kädessäni. Jake oli pyörinyt koko päivän Nessien ympärillä kuin huumattu, kuin mehiläinen hunajan ympärillä, kuin vampyyri veren. Hän oli ollut jopa entistäkin hullaantuneempi tyttärentyttärestäni. En ymmärtänyt heidän suhdettaan; Jacob oli jo Nessien syntymästä asti seurannut häntä kuin suojeleva isoveli. Heitä näki harvoin erillään toisistaan. Hän ei ikinä ollut kyllästynyt Nessien leikkeihin - tosin se tyttö ei ikinä kyllä leikkinyt tavallisten pikkulasten leikkejä, he taisivat ennemminkin vain pelailla - vaan ollut innoissaan mukana.

  Eniten minua oli ihmetyttänyt Bellan ja Edwardin suhtautuminen: eikö heitä häirinnyt Jaken omistava asenne?

  Se ei ollut normaalia. Tietenkään se ei ollut. Mutta en tahtonut ajatella sitä.

  En ikinä ollut unohtanut sitä päivää. Se päivä oli mullistanut koko elämänkatsomukseni.

  Olin ollut niin huolissani Bellsistä. Ja sitten Jacob oli tullut ja tehnyt jotain epätodellista. Aivoni eivät hyväksyneet näkemääni, sitä valtavaa, punaruskeaa eläintä, joka oli tullut vielä äsken edessäni seisovan pojan tilalle.

  Ja sitten Culleneilla, olin tulla hulluksi. Vieras tytön ääni oli kutsunut minua varovaisesti. Edwardin vieressä oli maannut tyttö, jota en tunnistanut. Tyttö oli kuten muut Cullenit: lumivalkea ja liikkumaton. Silmät olivat kuitenkin olleet samean ruskeat. Ja sitten, olin saada sydänkohtauksen nähdessäni noiden piirteiden taakse.

  Tyttö oli ollut Bella.

  Minun olisi pitänyt huomana merkit ajoissa. Edward ei ollut koskaan mikään normaali ihminen. Minun olisi pitänyt estää se…

  Mutta sitten huomasin pienen mytyn uuden Bellan käsivarsilla. Lapsi, josta Jacob oli puhunut niin jumaloivasti. Lapsi, joka käänsi silmänsä minua kohti.

  Tyttö oli kaunein näkemäni lapsi koskaan. Hänen silmänsä, minun silmäni, katsoivat minua ystävällisesti. Liian viisaasti. Aikuisen katse, lapsella, joka ei osannut vielä puhua.

  Kaikki he olivat jotain yliluonnollista, Nessiekin. Tyttö oli vanhentunut silmissä, ihan liian nopeasti. Olin huomannut huolestuneen pilkkeen Bellan silmissä, pakokauhua Jacobin katseessa. Välillä muistin miettineeni, jatkuisiko kasvu aina vain. Kuolisiko Nessie ennen omia vanhempiaan? Omaa ukkiaan?

  Sitten he olivat muuttaneet. Tiesin sen olleen edessä, mutten ollut uskonut siihen. Vuosia ilman heitä. Vuosia ilman pikku lapsenlastani.

  Ja heidän palatessaan Nessie olikin ollut jo melkein aikuinen nainen. Kasvu oli onneksi alkanut jo pysähtymään.

  Muiden en voinut sanoa muuttuneen. Irvistin muistaessani Bellsin kasvot, täsmälleen samanlaiset kuin heidän lähtiessään: valkeat, kylmät, täydelliset. Ainoastaan silmät olivat muuttuneet samanlaisiksi kuin muilla Culleneilla, erikoisen kultaisenkeltaisiksi.

  Mitähän Edward oli tehnyt saadakseen Bellan kaltaisekseen? Oliko hän suunnitellut sitä alusta asti? Minua kylmäsi.

  Laskin kahvikupin pöydälle ja kiipesin portaita ylös Bellan entisen huoneen ovelle, joka oli ollut tyhjillään häntä varten. Raotin ovea varovaisesti.

  Nessie nukkui hymy huulillaan Bellan sängyssä. Hänen pitkät kiehkuransa levittäytyivät tyynyä vasten kuin mustekala. Hänen vierellään kuorsasi Jake, kädet tytön ympärillä. Mietin hetken tönäiseväni pojan lattialle, mutta maltoin mieleni ja huokaisin syvään.

  Nessie voihkaisi hiljaa. Mietin, mitä unta hän mahtoi nähdä. Kumarruin hipaisemaan hänen poskeaan.

  Oli syy, miksi jaksoin tätä mielipuolisuutta.

  Oli syy, miksi en halunnut kuulla heidän todellista luontoaan, oli syy miksi en tullut hulluksi.

  Syy nukkui edessäni, puristaen unissaan Jaken kättä.

  Renesmee.